Adaptacja – materiały dla rodziców

Dlaczego warto przygotowywać dziecko do przedszkola?

Od dwu i pół  roku życia rozpoczyna się okres zwany przedszkolnym. Oznacza to, że trzylatek może już pozostać przez dłuższy czas poza domem, pod opieką osób trzecich.

Rodzice zapisują dziecko wtedy do przedszkola, gdyż jest to korzystne dla jego rozwoju.

W pierwszych dniach września pojawiają się wątpliwości, gdyż rodzice muszą patrzeć, jak dziecko broni się przed pozostaniem w obcym miejscu w oderwaniu od najbliższych.

Nie pomagają zapewnienia: „Niedługo przyjdę”, „Przyjdę po ciebie po obiedzie” itp.

Im dłużej rodzic przekonuje dziecko, tym jest gorzej. Po kilku tygodniach dziecko staje się płaczliwe, traci apetyt, bywa, że moczy się w nocy, trudniej zasypia, ma niespokojny sen itp.

Jeżeli trwa to długo, niestety trzeba zrezygnować z przedszkola.

W przyszłości mogą być równie wysokie koszty adaptacyjne dziecka do klasy zerowej lub do pierwszej, a tego nie da się już uniknąć.

Dlaczego tak trudno dzieciom przyzwyczaić się do przedszkola?

Trzylatek ma słabo ukształtowany system własnego „ja”, dlatego musi korzystać z pomocy najbliższych dorosłych. Niestety nie wie, że może to otrzymać od osób trzecich, czuje strach, traci poczucie bezpieczeństwa, najważniejszą potrzebę psychiczną. Oprócz tego ma jeszcze kłopoty ze słownym porozumiewaniem się.

Przez długi czas kojarzy nauczycielkę, opiekunkę z poczuciem straty bezpieczeństwa.

Nie chce patrzeć w jej stronę, bezradnie płacze, gdy ma potrzebę fizjologiczną, wstydzi się, gdy się zsiusia. Te emocje blokują poznawanie nowego otoczenia i rówieśników.

Trzeba wiele wspólnego czasu, zabaw we wspólnej sali, by one stopniowo opadły.


Sylwetka dziecka trzyletniego wstępującego do przedszkola


Drodzy Rodzice:

  • naturalnym środowiskiem wychowawczym dziecka jest rodzina. W niej rozwijają się osobowe właściwości dziecka, tu nabywa ono podstawowych nawyków i otrzymuje wzory zachowań. Rodzina przekazuje dziecku system norm i wartości przyjętych w społeczeństwie, którego dziecko ma być członkiem;
  • rozpoczęcie przez trzyletnie dziecko edukacji przedszkolnej to przełomowy moment w jego życiu. Dla wielu z nich to pierwszy kontakt z grupą społeczną;
  • z upływem czasu Wasze dzieci stają się coraz bardziej samodzielne.

Trzylatki coraz lepiej posługują się językiem, ciałem i umysłem, a ich zachowania mają sens.

Im więcej wiemy o Waszych Dzieciach, tym więcej sensu możemy z nich wydobyć.

Owe zachowania rozwijają się według pewnych wzorców i w wysoce przewidywalny sposób.

To, kim Wasze Dziecko będzie, jest uzależnione od sposobu, w jaki się je traktuje.

  • fachowy personel pedagogiczny naszej placówki potrafi udzielić Waszemu Dziecku i Wam, Drodzy Rodzice wsparcia i pomocy w trudnym okresie adaptacyjnym do warunków życia w grupie przedszkolnej;
  • korzystając z wieloletnich badań i obserwacji pedagogicznych, można naszkicować „wizerunek typowego dziecka”
Trzylatek idzie do przedszkola, czyli dobre rady dla Rodziców Maluszka


Kochany Rodzicu:

  • Ciesz się razem z dzieckiem, że następnego dnia idzie do przedszkola.
  • Nie obiecuj dziecku nagrody za to, że pójdzie do przedszkola.
  • Ciesz się cały ranek, że Twój trzylatek idzie do przedszkola.
  • Pozwól zabrać swojemu trzylatkowi z domu ulubioną przytulankę, maskotkę lub zabawkę.
  • Pomóż dziecku rozebrać się, zwróć mu uwagę na jego ubranie i na to, gdzie je zostawisz.
  • Pożegnanie w szatni powinno być krótkie: uśmiech-buziak i pa-pa.
  • Jeżeli bardzo chcesz, to do sali wejdź tylko na chwileczkę – oszczędzisz żalu i smutku innym dzieciom.
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu – gdy raz ulegniesz, będzie coraz trudniej. Twój Maluszek łzami wymusi kolejny powrót do domu.
  • Jeżeli rozstanie z mamą jest bardzo bolesne, trzylatek powinien do przedszkola przez pierwsze dni przychodzić z tatą.
  • Witaj swoje dziecko z uśmiechem, możesz mu podarować drobny prezencik, mówiąc pozytywnie brzmiące zdanie: „Teraz możemy iść do domu”.
  • Kontroluj się, co mówisz w obecności dziecka na temat sytuacji dotyczącej pobytu w przedszkolu.

Nie wywołuj dodatkowego stresu, wymuszając na dziecku, by po przyjściu do domu natychmiast opowiadało o przedszkolu. Samo zacznie opowiadać w odpowiednim momencie.


Co powinien zawierać „koszyczek” rodzica, który idzie  pierwszy dzień do przedszkola ze swoim trzylatkiem?

  • Uśmiech na twarzy, ponieważ dziecko bardzo dokładnie ją obserwuje. Wyczytuje z niej informacje dla siebie, według których nastraja się pozytywnie lub negatywnie na cały dzień.
  • Zaufanie do nauczycielek i całego personelu przedszkola.
  • Sto procent pewności, że dziecko sobie poradzi.

Co powinien zawierać „koszyczek” dziecka idącego   pierwszego dnia do przedszkola?

  • Dobry humor.
  • Przytulankę, która pomoże rozstać się z mamą.
  • Chusteczki higieniczne.
  • Kapcie podpisane imieniem i nazwiskiem.
  • Piżamkę, podpisaną imieniem i nazwiskiem dziecka.
  • Płaską poduszkę w poszewce, worek na pościel, ręcznik, strój gimnastyczny podpisany imieniem i nazwiskiem.